Főoldal
SZERZŐI OLDALAK
- Győri Magda
- Németh Norbert
HAZUG ROMÁNC
  A&S Zenei Műhelyek  
LINKEK
2017.11.24. - Emma   
Látogatók száma: 164136
Magyarul  English  
HÍREK * KIADVÁNYOK * KONCERTEK * ERCSI ZENEI FESZTIVÁL * IMPRESSZUM

Záróhangverseny
Ercsi Zenei Fesztivál

 

 

 

I. ERCSI ZENEI FESZTIVÁL
2005. augusztus 27-28.

 

ERCSI EÖTVÖS NAPOK
2005. augusztus 28. – szeptember 3.

Eötvös Napok záróhangversenye
Áhítat, ének és orgona – fiatal előadóművészek hangversenye
az ercsi római katolikus templomban

 

2005. szeptember 3., 19.00

 

1. D. Buxtehude: g-moll preludium

Kovács Levente – orgona

2. G. B. Pergolesi: Stabat Mater – Fac, ut ardeat cor meum

Csővári Csilla, Gaál Ildikó – ének, Bartal László – orgona

3. G. B. Pergolesi: Stabat Mater – Fac, ut portem Christi mortem

Gaál Ildikó – ének, Bartal László – orgona

4. G. F. Händel: A Messiás – D-dúr ária

Mikecz Kornél – ének, Bartal László – orgona

5. A. Vivaldi: Gloria in D – Domine Deus

Csővári Csilla – ének, Bartal László – orgona

6. W. A. Mozart: Davide penitente – „A te, fra tanti affanni” ária

Kéringer András – ének, Bartal László – orgona

7. A. Stradella: Pietá, Signore

Kéringer András – ének, Bartal László – orgona

8. C. Franck: Cantabile

Kovács Levente – orgona

9. F. B. Mendelssohn: Elias – Herr Gott Abrahams

Mikecz Kornél – ének, Bartal László – orgona

10. J. Brahms: Vier ernste Gesänge – Nr.2.

Czabán Gábor – ének, Bartal László – orgona

11. A. Dvořák: Bibliai dalok – Nr.6.

Czabán Gábor – ének, Bartal László – orgona

12. J. S. Bach: c-moll Passacaglia

Kovács Levente – orgona

 

 

A művekről:

 

D. Buxtehude (1637-1707): g-moll preludium

A mű a Buxtehude-ra jellemző retorikus formában íródott, improvizatív szakaszok ölelnek körül 3 rövidebb fugát. A művet kéttémás ostinato dallam fölötti variációsorozat zárja.

 

G. B. Pergolesi (1710-1736): Stabat Mater

A fiatalon elhunyt barokk zeneszerző legismertebb műve, melyet Jacopo da Todi (1220-1306) religiózus versére komponált nem sokkal halála előtt a Pozzouli ferences kolostorban. A Stabar Mater az „egyszerű és megindító” egyházi zene mintaképévé lett. Kantátaszerű felépítés jellemzi áriákkal és duettekkel, összeállításában eredetileg szoprán és alt hangra, vonósokkal, basso continuo-val.

 

G. F. Händel (1685-1759): A Messiás – D-dúr ária

Händel egyik legismertebb oratóriuma (1741), melynek 3 része bibliai szövegek alapján Jézus születését, szenvedését és feltámadását, valamint az utolsó ítéletkor való újbóli eljövetelét dolgozza fel. A műsorban a D-dúr ária hangzik el.

 

A. Vivaldi (1678-1741): Gloria in D (RV. 589.) – Domine Deus

Vivaldi 1715-ben komponált műve 4 szólistára és kamarazenekarra íródott a mise Gloria tételére.

 

W. A. Mozart (1756-1791): Davide penitente oratórium KV. 469. – ária

Mozart Bécsben komponálta 1785 márciusában szólistákra, vegyeskarra és zenekarra. Tételei közül a No. 1-5,7,9 és 10 a c-moll Mise (1783, KV 427, KV417a) Kyrie és Gloria tételeire is utal. A műsorban a "A te, fra tanti affanni" tenorária hangzik el.

 

A. Stradella (1642-1682): Pietá, Signore

Stradella nagynevű olasz zeneszerző, korának egyik nagy jelentőségű opera-, oratórium- és kantáta szerzője. A műsorban elhangzó népszerű Pietá Signore ária valójában Louis Niedermeyer (1802-1861) műve.

 

C. Franck (1822-1890): Cantabile

Zenekari kíséretű romantikus áriára emlékeztet. Franck egyik legszebb orgonaműve. Az ária csendesen kezdődik, kibontakozik és halkan fejeződik be.

 

F. B. Mendelssohn (1809-1847): Elias (Op. 70.) - Herr Gott Abrahams

Az ótestamentumi szövegre íródott Elias című oratórium (1844-1846) egy birminghami zenei ünnepre készült.

 

J. Brahms (1833-1897): Vier ernste Gesänge (1896, Op. 121.) – Nr.2.

Bibliai szövegekre íródott dalok (Négy komoly ének) közül Salamon prédikációja.

(Prédikátor, 4:1-3)

 

A. Dvořák (1841-1904): Bibliai dalok – Nr.6.

1894-ben született 10 eredetileg a 17. sz-i. „Kralitzi Biblia” cseh zsoltárverseire írott dal. Énekszólamait Dvořák később átdolgozta, hogy a német fordításhoz igazítsa őket. Zenei eszközeikben ökumenikusak: a deklamáció egyszerű, a zongoraszólam takarékos. A műsorban a Nr. 6. „Halld Uram…” kezdetű hangzik el orgonakísérettel.

 

J. S. Bach (1686-1750): c-moll Passacaglia

A halk kezdésből felépülő mű, grandiózus befejezéssel Bach egyik legnagyszabásúbb orgonaműve. A basszusban felcsendülő melankolikus téma fölött számos variációt hallunk. Bach újítása, hogy a dallamot a szokásostól eltérően, nem csak a basszus szólamba teszi, hanem a középső és felső szólamokba is, sőt a témára bonyolult fugát is komponált, ritmikus ellenszólammal, mintegy megkoronázva a Passacaglia-t.

 

 

 


sitemap